Kernwaarden

Elke organisatie staat voor een aantal punten. Of erachter, net hoe je het bekijkt. Een onzinverhaal, maar er zit een kern van waarheid in, vandaar: kernwaarden. Ook al hou ik ervan om lange teksten te schrijven, kan ik over mijn kernwaarden kort zijn. Het zijn er namelijk maar drie:

  • Enthousiasme
  • Humor
  • Creativiteit

 

Als je de 12 archetypes kent: ik ben een combinatie van de joker, bondgenoot en de magiër. Ik vind gezelligheid erg belangrijk en maak graag een grapje. Máár, waar nodig, ben ik zeker serieus. Lees hier meer over mij.

 

Een aantal quotes waar ik groot fan van ben zijn:

  • 'Content is key.'
  • 'Netwerken is soms net werken.'
  • 'Concreter is beter.' (Ik ben soms nogal chaotisch, dus zie zeker het voordeel van structuur in.)
  • 'Degene met de beste basis is degene die de baas is.'
  • 'Tijd is geld.'
  • 'Zonder eten ga je dood.' (Ik hou nogal van zoetigheid.)
  • 'Eén plus één is twee. En twee plus twee is vier. Maar dat laatste doet er voor het spreekwoord niet toe.'

Kwaliteiten

Kernwaarden op een rijtje, da's handig. Zo zie ik het graag. Over( )zicht gesproken: hieronder vind je een overzicht van dingen die ik kan – of denk te kunnen.


Missie & visie

Waar je voor staat is je missie, waar je voor gaat is je visie. Beide geven richting in al het doen en laten van een organisatie, merk of persoon. In mijn geval bepaalt het veel wat ik doe, en waarom.

Missie

Ik lever goed werk binnen de afgesproken uren – vol enthousiasme, humor en creativiteit.

Visie

Ik streef ernaar om op een originele manier de tofste ideeën te bedenken en daarmee zo veel mogelijk organisaties te helpen.


Communicatiestijl

Wellicht goed om te weten is dat ik een vrij enthousiast persoon ben. Ik zeg niet graag nee, ben erg flexibel en je kan me heel laagdrempelig aanspreken. Het verklaren van je persoonlijkheid kan je doen aan de hand van allerlei tests. DISC en het Orkestspel zijn daar twee voorbeelden van. Elk met hun eigen voor- en nadelen in interpretaties, maar ze geven wel inzicht in wat je doet en waarom.

NB Ik schrijf bewust 'wat je doet' en niet 'wat je bent'. Ik ben van mening dat mensen kunnen veranderen (als ze écht willen), dus dit is niet per se een absolute waarheid.

DISC

DISC is een manier om je voorkeurscommunicatiestijl te meten. Bij DISC gaat men uit van vier stijlen:

  • Daadkrachtig/dominant,
  • Invloedrijk/interactief,
  • Stabiel/sociaal en
  • Consciëntieus/conformerend.

Er zijn ook twee assen:

  • Horizontale as (van boven naar beneden): direct/actief en indirect/terughoudend &
  • Verticale as (van links naar rechts): taak- en mensgericht.

Het is niet zo dat je slechts één van de vier stijlen "bent" en de andere stijlen niet hebt. Vaak heb je een voorkeur, en heb je ze niet allemaal even ver ontwikkeld. Sommige mensen hebben er twee, andere drie, etc.

 

De stijl die mij heel erg typeert is I. Dit betekent dat ik enerzijds nogal ongeorganiseerd en chaotisch kan zijn, maar anderzijds vooral dat ik erg enthousiast, begripvol, nieuwsgierig en te benaderen ben. Ook kan ik draagvlak creëren binnen groepen.

DISC Teun Rijken

Orkestspel

Het orkestspel vertelt je welke "rol" je het best zou kunnen hebben binnen een team. Wanneer je samenwerkt, heeft zijn eigen talenten. Als je die krachten optimaal benut, door iedereen op de juiste plek te hebben, presteer je beter als team.

Zelf ben ik 'trompet' (ironisch; ik speel ook daadwerkelijk trompet). Dit brengt verschillende eigenschappen met zich mee:

  • Nadelen: wil soms iets té enthousiast zijn en slordigheid.
  • Voordelen: enthousiast, optimistisch, openhartig, haalt energie uit nieuwe ideeën.